HVEM ER VI

Kerneopgave
  • Et skoletilbud for unge mellem 14-18 år, som har brug for at gå i skole på en måde, hvor nærvær, tryghed og tydelighed – og tæt voksenkontakt, kan være medvirkende årsag til at få motivation til at gå i skole.
  • På Netværksskolen kan dele af undervisningen foregå i værkstedsrammer, i praktik og at skabe mulighed for at tage sin afgangsprøve.
  • At skabe mulighed for, at de unge kan ”finde en plads” i uddannelse efter skolegang på Netværksskolen. 

Ved et skoleforløb på Netværksskolen, er det vores mål at opnå:

  • Den unge genopnår stabilitet og motivation for skolegang
  • Den unge får en faglig ballast, så der kan skabes muligheder for at fortsætte i arbejde, et afklaringsforløb på en produktionsskole, EGU eller en ungdomsuddannelse

Undervisningen

  • Undervisningen tager udgangspunkt i at skabe synlige mål for den enkelte elev
  • Undervisningen tager udgangspunkt i fællesskabet – og kan give mulighed for, at skabe rum for refleksion om sig selv i fællesskabets rammer
  • Undervisningen understøtter, at eleverne gennem refleksion kan opnå et realistisk selvbillede inden den unge påbegynder uddannelse eller arbejde

Inklusion

  • Sporet er elevens platform.
  • Vi gør eleverne til del af hele skolens elevfællesskab
  • Vi arbejder for at eleverne får et stabilt fremmøde
  • Normale elever i en almindelig skoleramme – almindelige klassefællesskaber, normer og krav, undervisning og frikvarterer
  • At lære at være elev
  • Vi styrker en tidligere og mere tværfaglig understøttelse af de unges muligheder for at få en ungdomsuddannelse
  • Vi arbejder med fleksible overgange mellem skole, ungdomsuddannelse og afklaringsforløb
  • Vi har nært samarbejde med praktikpladser, produktionsskole og EGU
  • Vi har fast adgang til 10 pladser på EGU

Relationer

  • Vi opbygger og fastholder kontakt og tillid i forhold til eleven
  • Vi bygger relationer op omkring opgaven – undervisningen, ”det fælles tredje”
  • Vi kontakter de unge, hvis de ikke møder op
  • Vi inddrager og styrker netværket og familien omkring den unge – vi ser familien som en ressource
  • Vi styrker stabilitet i fremmøde og relationer – her er vi sådan et sted, hvor man møder op.
  • Vi insisterer på kontakt og dialog ved kriser og konflikter
  • Vi følger eleverne og samarbejdspartnere tæt i overgangene videre ud i samfundet
  • Vi søger at styrke de unges relationer med omgivelserne – andre unge, netværket, arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner
  • Vi ser den unge som en ”ung voksen”

Anerkendelse

  • Vi tager udgangspunkt i de unges konkrete situation og udfordringer
  • Differentiering – ”praksisfeltet”
  • Vi arbejder ud fra individuel handleplan med særlig differentieret indsats
  • Individuel handleplan og individuelle mål udarbejdes fra starten af skoleopholdet
  • Skolen og personalet omstiller sig hurtigt og fleksibelt på nye krav fra det omgivende samfund
  • Vi arbejder ud fra elevens konkrete mål og foretrukne læringsstile, eks. kropslig tilgang
  • Vi tilrettelægger undervisningen på en måde, så praksis kan komme i fokus
  • Vi lærer eleverne at være en del af en proces og færdiggøre et produkt
  • Vi forsøger at styrke koblingen mellem praktiske og teoretiske fag

Sundhed - kost

  • Vi spiser morgenmad og frokost sammen
  • Eleverne er på skift en del af køkkenets arbejde
  • Idræt/bevægelse er en integreret del af dagligdagen
  • Vi har sundhed på skemaet o perioder
  • Sundhedsplejersken har hvert år en samtale med hver elev

Tværfagligt samarbejde

  • Vi har nært og løbende samarbejde med UU vejledningen, PPR, sundhedsplejerske, socialforvaltning og ungdomsuddannelserne
  • Vi ser os som et lille system inde i det store system
  • Vi arbejder med fleksible overgange og løsninger under inddragelse af netværket
  • Vi bestræber os på, at en elev først forlader Netværksskolen, når der vurderes fra UU og Netværksskolens side, at der foreligger en realistisk uddannelsesplan.

Målgruppen

  • Netværksskolen henvender sig til unge i alderen 14-18 som - grundet personlige, sociale og/eller faglige vanskeligheder – vurderes at få vanskeligt ved at klare sig videre i uddannelsessystemet og tilværelsen generelt.
  • Målgruppen henvender sig således primært til unge fra 8. og 9. klassetrin, der vil få vanskeligt ved at blive vurderet uddannelsesparate efter 9. eller 10. Klasse.